Mellan Jämtlands vackra residensstad Östersund och Öresunds glittrande pärla Helsingborg är det 107 mil. Avståndet till trots så är NAVET Analytics det givna valet när Länsförsäkringar Jämtland satsar på rätt affärspartner för strategiska omvärldsanalyser. För när det kommer till att spana in i framtidens kundbehov och trender är Navet kort och gott bäst, menar Tomas Eriksson, VD.
Visst höjer en och annan på ögonbrynen över att vi samarbetar med en partner långt bortom länsgränsen, men det beror på det stora förtroende jag har för Navet. Jag har varit med om fyra projekt i vilka Navets konsulter medverkat för att skapa värdefulla omvärldsanalyser som underlag till affärsplaner och utvecklingsarbete. De är noggranna och har fakta på bordet innan de uttalar sig, berättar Tomas Eriksson som i fyra år varit VD på kundägda Länsförsäkringar Jämtland och dessförinnan var ledamot och ordförande i bolaget.
När Tomas leder Länsförsäkringar in i framtiden, gäller det att vara lyhörd för trender, kundbehov och inte minst en ökad digitalisering. Så för att inte endast förlita sig på sin egen och kollegornas utblick tar han hjälp av affärskonsulter från NAVET Analytics. Första gången var 2011 när en omvärldsanalys mot 2020 med fokus på utmaningar och tillväxtförutsättningar genomfördes. Analysen ingick i en större leverans i skapandet av en ny affärsplan och arbetet har varit ett värdefullt instrument för Länsförsäkringars verksamhetsstyrning under 2010-talet. 2020 var det dags igen när ett nytt sikte mot framtiden togs i en ny omvärldsanalys. Mot 2030.
Att förstå sin lokala marknad A och O
Länsförsäkringar Jämtland har cirka 60 000 sakförsäkringskunder som tillsammans äger bolaget och påverkar dess framtid. Tomas och hans kollegor ägnar dagligen tid åt att förstå vad kunderna vill ha av sitt bolag i en föränderlig framtid. Med hjälp av NAVET Analytics djupintervjuer med privat- och företagskunder har nya, värdefulla framtidsspaningar skördats.
Genom att titta på ett brett spektrum av frågor blir vi bättre på att förstå framtiden och hur vi ska styra för att fortsätta vara bäst för våra kunder. Vilka är trenderna i branschen, vilka möjligheter och hot finns på horisonten, vilka uppstickare tar marknad i Sverige och utomlands, vad förväntar sig kunderna av oss inom digitalisering och service? Att få hjälp av konsulterna på Navet är otroligt värdefullt för att hantera dessa strategiskt viktiga frågor, säger Tomas.
Ökade krav på digitalisering och AI
En av många lärdomar i dessa omvärldsanalyser är inte helt överraskande kundernas ökade krav på digitaliserade tjänster och service.
Utvecklingen är tydlig. Allt fler kundrelationer digitaliseras och vi förväntas vara mycket duktiga inom digitala tjänster, inloggade miljöer etc. för att kunna erbjuda både ett personligt fysiskt möte såväl som ett smidigt och effektivt möte digitalt. Till detta tangerar nu också utvecklingen inom artificiell intelligens. Så det gäller att hantera dagens behov och samtidigt förutse framtidens möjligheter. Därför är det så viktigt att höja blicken med externa konsulter som just är experter på omvärldsbevakning och analys, oavsett om de kommer från Jämtland eller hela vägen från Skånes slätter, avslutar Tomas Eriksson VD Länsförsäkringar Jämtland.
NAVET Analytics har lång erfarenhet av att arbeta med omvärldsbevakning, framtidsstudier, konjunkturbevakning och marknadsanalyser. Läs mer om NAVET Analytics och vad vi kan hjälpa dig med HÄR.