Dogman importerar, distribuerar och marknadsför produkter till djurägare, och med 8000 artiklar är de djurägarnas ”vänner för livet”. Med kundlöftet vill Dogman vara förstavalet för djurägare och återförsäljare i hela Norden. Något de lyckas med dagligen. Sedan 2006 har omsättningen nära nog dubblerats. En orsak är satsningen på affärssystemet Microsoft Dynamics NAV. En satsning som Navets verksamhetskonsulter varit starkt bidragande i.
– Det låter dramatiskt men det är fruktansvärt viktigt att affärssystemet fungerar optimalt. Det är vårt blodomlopp som styr viktiga delar av vårt lager, order- och leveransflöde och som hjälper oss att styra företaget rätt in i framtiden, säger Dogmans styrelseledamot Kenneth Andersson som sedan 2006 är en av huvudägarna i företaget.
Toppmodern lager- och logistik med Microsoft Dynamics NAV
Navet har varit en stöttepelare i utformning och anpassning av Dogmans affärssystem. Konsulterna arbetar både med löpande uppdateringar och större projekt. Exempelvis när Dogman byggde ett helt nytt lager- och logistikcentrum i Åstorp. I samband med den strategiskt viktiga satsningen sjösattes en högt automatiserad order- och lagerhantering. Idag är lagerstyrning integrerat med affärssystemet och lagerhantering sker papperslöst.
– Oavsett om våra kunder beställer via telefon, webb, Edi eller fax styrs ordern vidare in i vårt affärssystem som i sin tur kommunicerar packlistor till våra truck- skärmar. Det innebär att vi idag har mycket bra kontroll på order, lager, försäljning och ekonomistyrning samtidigt som våra kunder får snabb och korrekt service. Det blir helt enkelt mycket mindre fel, vi har koll på våra lagersaldon och får spårbarhet via vårt affärssystem, säger Kenneth Andersson.
En lång och stark relation
Samarbetet startade redan 2004 och målet har alltid varit att skapa effektivare processer och större automation kopplat till Dogmans affärssystem.
– Navet har god kunskap om våra utmaningar och möjligheter. De är stabila, lyhörda och kompetenta och viktiga för att säkerställa att vårt affärssystem långsiktigt fungerar bra. Samtidigt är de snabbfotade när vi exempelvis behöver en anpassning till en ny återförsäljare. Egenskaper som i sin tur hjälper oss att göra ett bättre jobb för våra kunder, och utvecklar vårt företag, avslutar Kenneth Andersson.
Dogman finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland och vänder sig till husdjursägare med djurets bästa i fokus. Företaget startades 1964 och är idag marknadsledare inom sitt område. Huvudkontoret ligger idag i Åstorp. Dogman lägger nu grunden för ytterligare expansion.