Nyheter i Microsoft Dynamics 365 Business Central

Publicerat 2020-11-17

Hösten innehåller en trevlig ljuspunkt, inte bara regn och rusk, speciellt om man har ett större intresse för affärssystem. Microsoft har nämligen nyligen släppt en ny version av Dynamics 365 Business Central.

Två gånger om året, i april och oktober, släpps så kallade major-uppgraderingar där versionsnumret ökar ett heltal, denna gång från version 16 till 17. Varje månad mellan major-uppgraderingarna släpps även minor-uppgraderingar där förstadecimalen i versionsnumret räknas upp. Så ska man vara lite mer noggrann är det faktiskt version 16.5 som nu har blivit 17.0. Dock är versionsnumret inte det primära, det är ju faktiskt innehållet. Minor-uppgraderingarna syftar till att hantera buggfixar och göra mindre prestandaförbättringar. Dessa installeras nattetid utan att kunden oftast inte ens märker att en ny version har tagits i bruk. Major-uppgraderingarna däremot genererar flertalet spännande nyheter, samtidigt som kunden behöver konsulteras innan den nya versionen implementeras.

Nedan listar vi de intressantaste nyheterna i version 17, eftersom de påverkar våra kunders vardag på ett positivt sätt:

  • Business Central i Microsoft Teams
    Det senaste halvåret har distansmöten och Microsoft Teams blivit en del av vardagen. I Microsoft Teams blir nu Business Central integrerat genom en tilläggsapp. När appen är installerad i Teams är det möjligt att i chattkonversationer med en eller flera personer diskutera saker som rör affärssystemet utan att behöva lämna Teams. Det räcker med att klistra in en Business Central-post i chattkonversationen, till exempel ett artikel- eller kundkort, varpå länken utökas till ett kompakt kort med relevant information som konversationen kan koncentreras till. Denna funktion kan givetvis användas till ännu fler funktioner, även ekonomiska ämnen, såsom budget och aktuella kontobalanser.
  • Företagshubb
    Det är vanligt att man behöver använda och arbeta i flera företag om man ingår i en koncern, och arbeta i exempelvis ett dotterbolag i utlandet. Genom Företagshubb ges en överblick över de företag man har tillgång till. Dessutom presenteras KPI:er för de olika bolagen. Det går även att lägga till en att-göra-lista, både till sig själv eller andra personer, så det blir enklare att få överblick kring vilka uppgifter som ska genomföras.
  • Anpassa ännu fler kunddokument med dokumentlayouter i Word
    Alla företag vill anpassa dokumentlayouterna på de dokument, exempelvis orderbekräftelse och debetfaktura, som kommuniceras till kunderna. Utöver att placera företagsloggan vill man vanligtvis även hantera indrag, lägga till extraförklaringar av köpta produkter eller fetmarkera extra viktig information. Traditionellt har detta gjorts genom kodning, och därmed blivit komplicerat även om enbart ett nytt fält skulle läggas till. Genom Business Central går anpassningar av dokumentlayouter att hantera genom Word. Är man bara hyfsat kunnig inom Word, är bekväm med att hantera tabeller lite kreativ så kommer man långt.
  • Lokalisering gentemot fler länder
    När Business Central installeras får man välja vilken lokalisering som önskas. Lokalisering är nationella anpassningar som hänger ihop med praxis eller lagkrav. I den svenska lokaliseringen finns exempelvis stöd för import och export av SIE-filer. I den senaste versionen av Business Central lanseras lokalisering för Indien, Brasilien, Irland och Indien. Med än fler lokaliseringar blir Business Central ett alltmer globalt affärssystem. Från att initialt ha grundats i Danmark på 80-talet finns nu Business Central representerat med lokaliseringar på samtliga kontinenter runtom i världen.

Ovanstående punkter är bara ett axplock över de nyheter som lanserades nyligen. Om du är nyfiken och vill ha en mer utförlig genomgång är det bara att återkomma till oss på NAVET Affärssystem, Vi tycker alltid det är roligt att få diskutera sådana saker på djupet med våra engagerade kunder. Läs mer om oss HÄR.

sv_SE
en_GB sv_SE
Scroll to Top