På Navet Affärssystem älskar vi att skapa bättre affärer med effektiva affärssystem! Att undanröja tidsödande manuellt arbete, skapa kontroll och effektivitet i både siffror och affärer ligger oss varmt om hjärtat. Varför? Jo för att vi vet att det skapar bättre affärer för alla. Idag tänker vi ta er in bakom kulisserna på en riktig tungvrickare. EDI! Tre bokstäver som skapar ett värdefullt utbyte av data mellan datorsystem. Häng med på EDI:ets ABC!
Man kan lugnt säga att det handlar om en gammal trotjänare. En trotjänare som du säkert stött på i affärssystemvärldens terminologi många gånger. Men vad är EDI för något och vad används det till egentligen?
EDI – lite som 80-talets zyntpop
EDI står för Electronic Data Interchange och har en gedigen historia på över trettio år. (Jo, det fanns faktiskt datorer redan då, förstår att du undrar om du är en millennial). EDI är en samling standarder som bestämmer hur utbytet av data ska vara utformat. Den kanske mest använda standarden idag heter EDIFACT och är en internationell EDI-standard som togs fram av Förenta Nationerna 1987.
Själva utbytet av data är det som sker mellan olika datorsystem som exempelvis affärs- eller inköpssystem. Traditionellt har fokus varit på försäljning- och inköpsorder, men genom åren har flera ”dokument” lagts till, som orderbekräftelse, faktura etc.
Förmågan att kommunicera effektivt
När vi människor pratar med varandra är det bra om vi talar samma språk. Det blir liksom bättre kommunikation. Det gäller även datorer. Låt oss ta ett exempel. För att kunna skicka något så centralt som en inköpsorder digitalt behöver både sändarens och mottagarens system förstå varandra. Annars blir det inga affärer. Här kommer EDI in i bilden. När EDI-formatet beskriver hur en order digitalt ska vara utformad behövs oftast ett tillägg i affärssystemet för att faktiskt kunna skapa den digitala ordern och sedan skicka den till mottagaren, som i sin tur har ett system som kan förstå EDI. Hängde du med? Bra.
Då förstår du de enorma fördelarna med att använda digitala orderflöden, i jämförelse med manuella. Men eftersom bilder inte sällan är bättre på att förklara än texter så följer här en enkel illustration över ett manuellt och ett digitalt orderflöde i Dynamics NAV:
Som du snabbt ser har det digitala flödet många fördelar gentemot det manuella. Digital kommunikation har inte bara färre steg utan är betydligt snabbare och effektivare. Med detta går det att komma upp i nivåer som i princip är omöjligt för en orderhandläggare. Vissa saker är datorer bättre på än människor. MEN, och det är ett viktigt men, den digitala processen innebär också att orderhandläggare kan fokusera på andra arbetsuppgifter som kan vara viktigare och mer värdeskapande, som att ta hand om kunder och se till att de är nöjda och glada.
Så. Nästa gång du pratar affärssystem och de tre bokstäverna EDI dyker upp i konversationen… jump straight in och visa att du också har insikt i begreppet. Kom också ihåg att det finns en uppsjö av så kallade EDI-system och att vi på Navet Affärssystem har jobbat med de flesta. Vi har till och med skapat helt egna EDI-system, så du kan tryggt luta dig mot våra konsulters kunskaper om EDI och allt annat som hjälper dig skapa bättre affärer med vassa affärssystem.
Lycka till med din nya bästa kompis. EDI.