Trygghet – ett nyckelord vid försäljningen av Mekano

Nio år efter starten utsågs 2019 komponent- och industriserviceföretaget Mekano till Gasellföretag av Dagens Industri. Ett kvitto på en lönsam, hållbar och snabbväxande affärsidé. Men för grundaren Ola Jönsson var det dags att ta företaget till nästa nivå, den nordiska. Därför inleddes sökandet efter ett större sammanhang. Den 18 februari 2021 blev Mekano en del av Momentum Group och tillväxtresan kunde accelereras.

Ola Jönsson grundade Mekano 2010 efter flera framgångsrika år med ledande befattningar på bl.a. Elektro-Dynamo AB, AxIndustries samt Momentum Industrial Supply AB. Sedan starten av Mekano i Helsingborg 2010 har Ola och hans 85 kollegor skapat en ledande aktör inom teknisk komponentförsäljning och industriservice. Den typiska kunden är exempelvis ett stålverk, pappersmassabruk, reningsverk och förbränningsanläggningar. Efter tio framgångsrika år kände Ola att Mekano förtjänade ett lyft, både vad gäller avtal, kundkontakter, nätverk och kompetens. Det var dags att söka en ny ägare med nordisk utblick och större nätverk.

Mekano är väldigt duktiga på vad vi gör och tar stolthet i att vara nästan nördigt specialiserade på våra tekniska komponenter och tjänster. Vårt erbjudande har en viktig roll att fylla, inte bara i Sverige utan i hela Norden. Därför var det dags att växla upp och söka en ny, stark ägare till företaget, säger Ola Jönsson, grundare och tills ägarbytet VD på Mekano AB och dotterbolaget Mekano Sävedalen AB.

Många uppvaktade
Med erfarenheter av att 2019 ha sålt Höganäs Verkstad AB tillsammans med Navet, hade Ola trygghet i att inleda ett nytt försäljningsuppdrag med NAVET Corporate Finance. Att ha bra rådgivare är nämligen A och O menar Ola.

Som ägare av ett företag är man förstås oerhört rädd om sitt bolag, medarbetare och kunder och vill att denna omtanke ska genomsyra försäljningsprocessen. Den rådgivare man väljer måste dela denna passion och värna om varje steg på resan. Navets konsulter är väldigt proffsiga och jag kände mig helt trygg i alla steg mot målet även denna gång, berättar Ola.

Genom åren har Ola blivit uppvaktad ett antal gånger med förfrågan om att sälja Mekano, men inte nappat. När nu den aktiva försäljningen startade bidrog Navets konsulter med fart och stadga i processens alla steg.

Navet fick full frihet att leta efter rätt köpare och tog fram en handfull väldigt intressanta, potentiella köpare och hanterade alla steg i processen med den ära. De har en väldigt tydlig metodik och formalia men är samtidigt kreativa och dynamiska när det hettar till. Deras erfarenhet och storlek gör livet lätt för säljaren och de kan också vid behov kalla in fler resurser så att processen håller fart, vilket är viktigt, säger Ola.

Momentum Group vann säljarens gunst
Efter ett gediget urvalsarbete och en mängd uppvaktare senare, föll till slut valet på en befintlig relation, med muskler. Med ett tydligt fokus på starka nischföretag inom industriservice var Momentum Group en naturlig ny ägare för att kunna utveckla Mekano in i framtiden.

Vi hade andra som ville köpa och som hade betalat mer, men det var inte viktigast. För mig var det viktigast att jag kände trygghet i att en ny ägare hade rätt fokus och plattform för fortsatt utveckling och marknadstillväxt. Med vår nye ägare kan vi skörda värdefulla synergier i vårt erbjudande och bli en nordisk toppleverantör av våra unika lösningar, säger Ola som efter försäljningen kvarstår som mindre delägare i bolaget.

I samband med försäljningen har Ola lämnat sin VD-roll i Mekano AB och kommer istället arbeta med affärsutveckling inom Momentum Groups affärsområde Komponenter & Tjänster. Utöver att framgångsrikt ha sålt Mekano har Ola dessutom blivit många värdefulla erfarenheter rikare.

Utan tvekan är det väldigt lärorikt att ha suttit på säljarens sida av bordet, nu två gånger, för den dagen man flyttar över till köparsidan. I min nya roll på Momentum Group kommer jag att ta steget över till förvärvaren och nu med värdefulla kunskaper om hur processen fungerar. Dessutom med en övertygelse om att en bra transaktion ska vara bra för båda parter, som båda ska göra en bra affär. Så skapas starka relationer för framtiden och fortsatt framgång för företagande och entreprenörskap, avslutar Ola Jönsson.

sv_SE
Scroll to Top