Kranpunkten lyfter mot nya höjder med Navet

Säkra och effektiva lyft är Kranpunktens signum. En affärsidé som sedan 1989 burit Förslövsföretaget mot nya framgångar och expansion. Sedan drygt två år har Kranpunkten valt att trimma företaget med hjälp av Navets specialister inom affärssystem.

Kranpunkten är en specialist på lyftmaskiner som gör arbetet effektivare och säkrare. Företaget bildades i Segeltorpsstrand av bröderna Stefan och Fredrik Paulsson. Idag har Kranpunkten sin bas i Förslöv, 90 anställda och har de senaste åren expanderat offensivt. 2015 blev Kranpunkten Årets Företag i Båstads Kommun och våren 2016 förvärvades ännu ett företag i Göteborg. För att skapa stadga och effektivitet på tillväxtresan valde Kranpunkten att vända sig till Navet.

– Vi hade ett gammalt, föråldrat affärssystem, separata ekonomi- och uthyrningsprogram och förvärvade samtidigt fler bolag som behövde integreras i helheten. Navet hjälpte oss hitta rätt affärssystem och valet föll på Microsoft Dynamics NAV vilket visade sig vara väldigt rätt, säger Petra Lampa som är kvalitets, miljö- och marknadsansvarig på Kranpunkten.

Med sex depåer, egna verkstäder och 2700 maskiner till uthyrning gäller det att ha koll på prylarna.

– Idag har vi full överblick över alla våra resurser och kontroll över uthyrningen. Alla som arbetar i systemet har samma, uppdaterade bild av verkligheten och vardagen har blivit mycket enklare att planera. Därtill kan vi snabbt ta ut korrekta ekonomiska rapporter och analyser som hjälper oss att utveckla verksamheten. Microsoft Dynamics NAV är helt enkelt navet som länkar samman alla delar av Kranpunkten, berättar Petra.

En läroprocess som aldrig tar slut

Efter att tillsammans med Navet ha valt ett nytt affärssystem tog det 1,5 år innan detta till fullo ersatt de gamla systemen. Att integrera alla delar av företaget krävde sin process.

– Det är lätt att underskatta tiden det tar att lansera ett nytt system. Det gäller att lyfta på massor av stenar och ställa lika många frågor. Det är inte det som syns på ytan som affärssystemet ska klara utan det som också finns under ytan, i detaljerna!

Ett engagerat och lösningsorienterat samarbete

Med det nya affärssystemet i drift är Kranpunkten redo för nya nivåer på tillväxtresan. Och bredvid ett affärssystem som växer med företagets expansion står Navet redo att bidra med expertis.

– Sanningen är att utan hjälp hade vi aldrig klarat detta. Vi är experter på vårt och Navet på just detta. Deras team har varit avgörande för projektets framgång och visat stor kompetens och engagemang under resan. Att gå från våra enkla system till ett avancerat system som Microsoft Dynamics NAV har varit en prövning. Men Navet har tryggt lotsat oss i mål på ett lösningsorienterat sätt som verkligen funkat för oss, avslutar Petra.

Kranpunkten AB är specialist inom lyftmaskiner till bygg och industri och verksam i hela Skandinavien. Som specialist i sin egen nisch – liftar, bygghissar, plattformar, hängställningar, teleskoplastare, truckar och tillhörande utbildningar – har Kranpunkten sedan starten 1989 byggt upp stor erfarenhet och teknisk kompetens, där medarbetare ansvarar för att varje enskilt verksamhetsområde och håller högt uppsatta kvalitetsmål. Kranpunkten omsätter ca 300 miljoner kronor, har 90 anställda och en sammanlagd maskinpark om 2 700 maskiner.

Petra Lampa
Kvalitets, miljö- och marknadsansvarig på Kranpunkten
sv_SE
en_GB sv_SE
Scroll to Top