042-16 90 30 info@navet.se
Select Page

I april 2019 blir Business Central ännu bättre – Navet Affärsystem guidar dig

Business Central, tidigare kallat Dynamics NAV har som bekant bytt namn sedan oktober 2018 och ersatts med Business Central. Business Central går som du kanske vet att köra både installerad eller i molnet – eller i hybridversion av båda världar. Detta gör att oavsett om man använder BC med Windows 10-skrivbordsappen eller via en webbläsare så är upplevelsen densamma, vare sig man använder en PC, mobil eller surfplatta. I april 2019 blir något bra ännu bättre – Releasen av den senaste versionen går live! Här får du informationen du behöver gällande uppdateringen från Navet Affärssystem.

 

  • Applikationsförbättringar Övergripande förbättringar sker över hela applikationen, där störst fokus är på de delar som används mest i det dagliga arbetet. Detta innebär snabbare inmatning av data, snabbare responstider och finjustering på sidor, kort, listor och navigering.
  • Spara listvyer Spara ner filtrerade listor som är personliga och skapa olika fördefinierade filter som ger mervärde och låter användaren spara tid till det som är viktigt.
  • Kopiera från Excel till listor – Kopiera data från Excel rakt in i NAV eller från NAV till Outlook. Eller varför inte kopiera rader direkt från en försäljningsorder till en annan? Möjligheterna för att kopiera data har utökats och integrationen mot Microsofts andra produkter ser väldigt spännande ut.
  • Ny optimerad sökruta – Strukturerad sökning som presenteras i kategorier där du även kommer kunna söka på ”actions”, exempelvis kan knappen för bokföring hittas genom att söka på den. Därmed ingen mer tidskrävande energi på att hitta den dolda knappen längre!
  • Kortkommando med tangentbordet – Microsoft fortsätter att utöka utbudet av kortkommando som kan anges via tangentbordet. Många av tidigare kortkommando, som den populära (Alt+Q) för att få upp sökhjälpen, har fått ytterligare tillägg. Exempelvis kan man nu använda kortkommando för bred/smal layout, visa/dölja faktaboxar och föregående/nästa sida för navigering.
  • Effektiviserad ”scrollningsmöjlighet” i listvyer – När verksamheten och transaktioner ökar kan listor innehållande information utökas fort vilket gör att det tar längre tid för användaren att navigera. Microsoft har utvecklat funktionaliteten och hur data presenteras i listorna vilket gör att det flyter på bättre och användaren kan scrolla igenom listorna i bekväm hastighet utan att behöva vänta på att listorna laddas efterhand som man scrollar eller navigerar med tangentbordet.
  • Snabbinmatning av data“Quick Entry” är en kraftfull och enkel funktion för att effektivisera och snabba upp processen för inmatning av data. Genom att låta användaren specificera vilka fält som är nödvändiga att fylla i kan man spara tid och hoppa över fält som inte är nödvändiga.
  • Personlig anpassning – Utöver snabbinmatning av data kommer man kunna anpassa kundkort för att exempelvis optimera läsbarheten över fält och därmed prioritera vad som ska synas. Samtidigt kommer man kunna dölja fält som nödvändigtvis inte behöver visas som standard utan styra utseendet med hjälp av ”visa mer/visa mindre” summeringstabben på en sektion.
  • Automatisk indikator för inmatning av data – Är du ny användare av Business Central kan det komma som en överraskning att alla ändringar som görs sparas säkert och automatiskt när man fyller i ett fält. För att underlätta detta för nya användare har Microsoft lagt till en indikator som visar att förändringen är sparad. Användaren får även en indikator om värdet i fältet inte sparas, pga. av felaktigheter. Detta är små men värdefulla anpassningar som ökar tydligenheten i det vardagliga arbetet.
  • Noteringar och länkar Skapa noteringar och länkar som visas på olika kort som exempelvis en försäljningsorder. En uppdatering som lär uppskattas av många och göra att kommunikationsvägen blir kortare samt mer korrekt.

Bättre på många olika sätt

Med alla nya förbättringar får användare av Business Central en mer strömlinjeformad och förbättrad upplevelse med många framsteg för ökad produktivitet, speciellt för användare som arbetar med tunga transaktioner. Detta gör att man hela tiden får ett intuitivt och modernt gränssnitt när man navigerar via rollcentret, listor, transaktionsdokument, kalkylblad eller sidor med detaljer, som exempelvis ett kundkort.

Business Central on-premise eller cloud?

I framtiden kommer Business Central erbjudas via en SaaS-lösning (Software as a Service) som innebär att man kör BC 100 procent i molnet. Även on-premise versionen av BC kommer att kunna erbjudas, under namnet ” Business Central on-premises”. Är du NAV kund idag eller vill bli det så kommer du att få en unik möjlighet att fortsätta att köra on-premise, flytta till molnet eller köra en hybrid-lösning. Väldigt flexibelt alltså! Microsoft kommer också att släppa uppdateringar varje månad och större uppdatering var 6:e månad för både SaaS-lösningen och on-premise. Som användare kan man ansluta till Azure om man kör on-premise och ta del av de tjänster som tillhandahålls.

Vill du också trimma din verksamhet med Business Central?

Dynamics NAV och Dynamics Business Central bygger på samma kodbas och användare av NAV kan enkelt övergå till Business Central, lika sömlöst som en uppgradering till en annan version av NAV. Med denna uppgradering får användarna samtidigt en ny, fräsch och högproduktiv upplevelse.

April 19´releasen närmar sig och är en chans för dig och din verksamhet att ytterligare förenkla vardagen, samtidigt som du håller sig uppdaterad med den senaste och färskaste versionen från Microsoft. Tveka inte att höra av dig till oss på Navet Affärssystem så bidrar vi gärna med både information och genomgång av systemet.

Lycka till med dina affärer i Business Central!